موتورهای الکتریکی


امکان هایی که یک درایو می تواند در اختیارمان قرار دهدهمانطور که می دانیم درایوها در صنعت برای کنترل موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرندبحث ما در اینجا بر روی درایوهای کنترل کننده موتورهای سه فاز روتور قفسه ای است.

ساختار درایوهای الکتریکی این موتورها معمولا به این صورت است که :

۱- ابتدا به کمک یک یکسو کننده ( رکتیفایر) که می تواند بدون کنترل یا کنترل شده باشد خط سه فاز یا تک فاز تبدیل به یک ولتاژ dc می شود

۲- در مرحله بعد این ولتاژ dc به خوبی فیلتر شده تا هارمونیکها یا نوسانات اضافی حذف شوند

۳- در مرحله سوم یه کمک یک پل سه فاز که از المانهایی مثل IGBT در آنها استفاده شده این ولتاژ DC سوئیچ می شود

روش سوئیچ به شکلهای مختلفی مثل PWM یا SPWM یا بر داری است

۴- در آخرین مرحله که در یکسری از درایوها در نظر گرفته نمی شود این شکل موج شبه سینوسی فیلتر شده و هارمونیکهای اضافی حذف می شوندنکته:

بعضی مواقع به اشتباه به درایو ، ایتورتر هم گفته می شود

گرچه کلمه inverter به معنی تبدیل کردن است ولی از نظر علم الکترونیکی قدرت، اینورتر بیشتر به مداری گفته می شود که ولتاژ dc را به ac تبدیل می کند.

پس کلمه drive برای این دستگاه کنترل موتور مناسبتر است

اما یک درایو چه امکاناتی می تواند در اختیارمان قرار دهد

در درایو می توان بر روی گشتاور مورد نیاز موتور کنترل داشت.در بعضی کاربردها نیازی نیست از تمام توان موتور استفاده کرد.درایو بر اساس نوع بار می تواند گشتاور مورد نیاز را تامین کند

درایو می تواند دور بر دقیقه موتور را کنترل کند.سرعت موتور را در درایو می توان به روشهای متخلف از روی پنل خود درایو یا خارج از درایو به صورت خیلی ساده با استفاده از پتانسیومتر کنترل کرد

در درایو میتوان زمان رسیدن به سرعت تعیین شده را کنترل کرد.مثلا موتور در ۱ ثانیه به دور ۱۰۰۰ rpm برسد.

این کار را می توان در stop کردن موتور نیز انجام داد مثلا در ۲ ثانیه موتور از ۱۰۰۰ rpm به دور صفر برسد و بایستد.

در درایو میتوان تعیین کرد موتور در چه دوری چه گشتاوری داشته باشد و یا بالعکس در چه گشتاوری چه دوری داشته باشد

در درایو می توان تعیین کرد و دید که موتور چپ گرد شود یا راستگرد

در درایو می توان از موتور در برابر خطاهایی مثل اضافه بار محافظت کرد می توان موتور را نرم راه اندازی کرد و نرم استاپ کرد

بر روی جریان موتور در هر لحظه از دور و گشتاور می توان کنترل و نظارت داشت و فرکانس کاری ، ولتاژ کاری موتور و دور آن لحطه از کار موتور را دیدمقایسه کلید های کل با کلید فیوزهاکلیدهای کل (اتوماتیک) وکلید فیوز ها دارای مزایا ومعایب زیر می باشند :1- کلید اتوماتیک به دلیل دارا بودن دو رله حرارتی ومغناطیسی توانایی حفاظت از مدار در برابر اضافه بار واتصال کوتاه را دارد ولی کلید فیوزها تنها قادرند مدار را در برابر اتصال کوتاه حفاظت کنند. 2- کلید های اتوماتیک در هنگام بروز خطا در یکی از فازها هر سه فاز را باهم قطع می کنند وبه همین دلیل استفاده از آنها در مدارات راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز توصیه می شود زیرا سبب حفاظت از الکتروموتور سه فاز در هنگام قطع یکفاز می شوند ولی کلید فیوزها در هنگام بروز خطا در یکی از فازها تنها فازی که در آن اتصالی رخ داده است را قطع می کنند ودو فاز دیگر وصل می ماند وبه همین خاطر استفاده از این کلید ها در مدارات برق ساختمان ها توصیه می شود تا سبب خاموشی در کل ساختمان در هنگام بروز خطا در یکی از فازها نشوند . 3- کلید های اتوماتیک پس از قطع مدار بلافاصله آماده بهره برداری هستند ولی کلید فیوزها پس از قطع مدار نیازمند تعویض فیوز سوخته هستند. 4- قطع ووصل کلید های اتوماتیک در زیر بار صحیح نیست ولی قطع ووصل کلید فیوزها زیر بار مجاز می باشد .

ادامه مطالب